انواع صحافی کتاب

صحافی کتاب بر اساس تا کردن ورقها ایجاد می شود و ما اگر با نحوه تا کردن کاغذها اشنا باشیم براحتی می توانیم نوع صحافی مورد نظر خود را بیان نماییم و نتیجه دلخواه و بهتری بگیریم. حال باید انواع تاکردن ماشین ها را که برای مصارف مختلفی استفاده می شود بدانیم تا بتوانیم بهتر تصمیم بگیریم.
برای انواع تای رولی و سایر انواع تا در پانل‌های تودرتو (آشیانه‌ای)، عرض قسمت‌های داخلی باید کوچکتر باشد تا هنگامی که هر پانل دور دیگری می‌پیچد، حجم بیشتری به دست آید. میزان تنظیم آن به وزن و ضخامت کاغذ و نیز جاگذاری تا بستگی دارد.

انواع صحافی و بسته بندی کتاب

دوخت تمام اتوماتیک

این نوع صحافی برای جلدهای نرم کتاب مناسب است؛ می توان محتوای چاپ شده کتاب را به راحتی به جلد کتاب منگنه کرد. در روش دوخت کتاب، می توان از جلدهای طراحی شده و تمام رنگی، با کاغذهای بسیار نرم و حاشیه دار استفاده کرد.

صحافی کامل

این نوع صحافی، رایج ترین روش صحافی کتاب است و باعث استحکام بالای محصول چاپی می شود. صحافی کامل کتاب برای انواع کتاب های پرفروش، کتاب های چاپ شده در تعداد پایین، انواع کاتالوگ های تبلیغاتی و سایر محصولات مناسب است.یک روش صحافی متداول که برای گزارشات سالانه، کتاب‌ها و کاتالوگ‌های بزرگ به کار می‌رود. قسمت عطف داخلی دسته فرم تا شده چسبکاری شده و سپس به عطف جلد چسبانده می‌شود تا سطحی یک دست به وجود آید. صحافی کامل به حداقل ضخامت “۶/۱ و در صورت چاپی بدل عطف “۸/۱ نیاز دارد.

صحافی سیمی (فنری کردن)

در این نوع صحافی، حلقه های سیمی از میان سوراخ های پانچ شده عبور داده می شوند. صحافی سیمی این امکان را ایجاد می کند که بتوان صفحات کتاب را به طور کامل باز کرد. صحافی سیمی برای کتابچه های آشپزی، تهیه گزارشات، دستورالعمل های حرفه ای، اطلس ها، راهنمای مسافرت و بسیاری از محصولات چاپی دیگر مناسب هستند.

دوخت حلقه‌ای

در این روش برای نسبت فلزی از یک سیم فلزی استفاده می‌شود و حلقه‌ای به وجود می‌آورد که وارد عطف می‌شود. در این روش می‌توانیم دسته‌ای را در یک کلاسور حلقه‌ای جای دهیم.

دوخت لبه‌ای

در این روش دسته‌ای از فرم تا شده را از یک قسمت عطف به اندازه “۴/۱ به موازات حاشیه خارجی منگنه می‌کنیم. وقتی آن را باز کنیم کاغذها به صورت صاف نمی‌مانند اما روش صحافی ارزان و بادوامی است.

دوخت عطف با مفتول

در این روش دندانه‌های فلزی از داخل متصل وارد سوراخ‌های از پیش ایجاد شده روی حاشیه شده و سپس چفت می‌شوند تا یک حلقه کامل به وجود آید. وقتی آن را باز کنید حالت مسطح داشته و طرح‌های جلیپایی روی صفحات رو به رو در یک ردیف خواهند بود.

 مارپیچ فلزی یا پلاستیکی

در این روش یک مارپیچ فلزی یا پلاستیکی روکش‌دار دور حفره‌های از پیش ایجاد شده و در حاشیه می‌پیچد. وقتی کتاب را باز کنید صاف و مسطح است اما با اینحال طرح‌های چلیپایی روی صفحات رو به رو در یک خط نخواهند بود.

شانه پلاستیکی

روی کاغذ و در قسمت حاشیه اتصال سوراخ‌هایی پانج می‌شود که با عطف پلاستیکی دانه‌دار مطابقت دارد. این روش ارزان‌تر است اما دوام و روش‌های دیگر را ندارد، با این حال چاپ روی عطف شانه نیز امکان پذیر است.

صحافی lay-flat

این روش به صحافی کامل شباهت دارد که با چسب اضافی میان صفحات و جلد مسطح‌تر خواهد شد. در صورتی‌که لازم باشد بدون استفاده از دست‌ها کتاب بخوانید یا زمانی‌که اندازه عطف برای سایر روش‌ها مناسب نباشد، lay-flat این کار را انجام می‌دهد.

صحافی جلد

این روش بیشترین دوام را نسبت به سایر موارد دارد. فرم‌های تا شده به صورت دوخته شده یا چسب‌دار کنار یکدیگر قرار گرفته و سپس به یک جلد محکم وصل می‌شوند. معمولاً به این روش صحافی کتاب می‌گویند و نسبت به سایر روش‌ها گران‌تر است.

صحافی دوختی

در این روش کاغذهای تا شده با نخ و در قسمت وسط عطف به یکدیگر دوخته می‌شوند. صحافی دوختی علاوه بر کاربرد در صحافی جلد برای کتاب‌های soft-cover یا self-cover به کار می‌رود. این روش اغلب برای کتاب کودکان یا مورادی به کار می‌رود که به دوام و ماندگاری نیاز است. همچنین می‌توان دسته کاغذ را به کنار کتاب دوخت.

کاغذ، رنگ و کیفیت چاپ

محتوای چاپ بسته به سفارش مشتری، می تواند محتوای متنی واضح یا طرح های گرافیکی براق باشد. حجم کتابچه و وزن آن، به حجم محتوای چاپ و نوع صحافی کتاب بستگی دارد.

نظرتان را بگویید